home | recensies

Job is dood, kinderboeken

Geplaatst op 19-07-2009, recensie van NBD|Biblion

Als Job de straat oploopt achter zijn bal aan wordt hij door een auto aangereden en is hij op slag dood. Zijn zus en broer, Jasmijn en Bart, kunnen het maar niet geloven. Job ligt thuis opgebaard, alsof hij slaapt. De jongere Bart is bang en wil niet mee naar de begrafenis. Opa zegt dat het niet eng is en misschien gaat Job wel naar de hemel. Na de begrafenis denkt Bart 'Ik blijf aan hem denken. Zolang ik aan hem denk, is het net of hij leeft'. Prentenboek dat uitstekend geschikt is om te gebruiken bij de rouwverwerking van een overleden broertje. Essentiele vragen komen heel eenvoudig aan bod, maar bieden meer dan voldoende houvast om over het verlies van een familielid te praten. De personages maken identificatie voor de jonge lezer/luisteraar heel goed mogelijk. De door de pagina omkaderde illustraties in gemengde techniek, met passend kleurgebruik bij elke situatie, sluiten erg goed aan op het thema en het verhaal. Het verhaal wordt positief afgesloten met de opmerking dat een overledene in je herinneringen kan voortleven. Expliciete titel en bijpassende omslagillustratie. Een prentenboek dat voor een specifieke doelgroep heel goed ingezet kan worden (bibliotherapie), maar ook andere kinderen veel kan bieden. Vanaf ca. 6 jaar.

(NBD|Biblion recensie, Drs. A.W.M. Duijx)

Job is dood, kinderboeken

Geplaatst op 17-03-2009

NRCboeken recensie... '
Stil en bang wegduiken bij opa'

Een zeer mooie recensie in NRC,in de NRCboeken editie van 13 maart. Klik op deze afbeelding voor grotere scan van orgineel krantenstuk.

Recensie: Op de eerste twee pagina's komt de klap al - genadeloos. Het zwarte silhouet rent de weg op, de bal achterna en de auto remt te laat. Jod is dood. In twee zinnetjes de verwoesting van een gezin: 'Nu is Jasmijn de oudste. Bart blijft de kleinste.'
Job is dood van Dolf Verroen en Marjolein Hund liegt nergens om: iemand verliezen is verschrikkelijk. Job is dood. En Bart is bang, bang voor zijn broer die in een witte kist in zijn kamer ligt. Net of hij slaapt, zegt zijn vader.
Bart weet wel beter. 'Zo slaapt Job niet. Hij is koud en zo stil als een steen.' Het idee dat Job begraven wordt is onverdraaglijk, net zo eng als cremeren. 'Dan word je verbrand in een oven. Je handen, je benen, je buik, alles wordt as.'
In het boek heerst stilte. De tekeningen van Hund in blauw-, zand- en aardetinten, met lelies en kaarsjes en verdrietige ruggen op weg naar het kerkhof, zijn mooi en zwaar, net zo zwaar als het onderwerp. Prachtig hoe Bart als vleesgeworden kwetsbaarheid zit weggedoken bij zijn opa, van opa is niet meer te zien dan kin en neus en arm. En als Bart de angst opzij kan schuiven, aan meer dan verdriet toekomt en uiting kan geven aan de liefde voor zijn broer, schuift Hund in haar tekeningen mee. Bron: NRCboeken, Simone van Driel.

De auteur van dit prachtige boek is Dolf Verroen.
Bezoek de site van de uitgeverij: Olga Kinderboeken

Bibberboek Horrorville

Geplaatst op 18-06-2007, reactie van Nico De Braeckeleer

Enorm bedankt voor de schitterende cover
van het bibberboek HORRORVILLE.
Het ontwerp geeft de sfeer van het verhaal
perfect weer. Super!

Groetjes, Nico De Braeckeleer, auteur

Alleen in het donker

Geplaatst op mei 2007, recensie van Pluizuit

Dit is een aangrijpend en pijnlijk verhaal over mishandeling thuis. Zowel Thomas als zijn moeder moeten de woede-uitbarstingen van Peter ondergaan. Protesteren helpt niet, iets zeggen durven ze niet. Ze zijn beschaamd en blijven daardoor een gewillig slachtoffer. Tot er een druppel de emmer laat overlopen. Huiselijk geweld is geen verhaaltje, het is realiteit en heel wat kinderen hebben ermee te maken. Door de gevoelige manier waarop dit onderwerp hier wordt aangepakt, voel je hoe moeilijk het is om uit die spiraal van geweld te ontsnappen. Thomas' gesprekken met zijn dode vader geven hem moed, hij moet zijn verhaal aan iemand kwijt en dat maakt hem sterker. Een emotioneel en hedendaags verhaal dat niemand onberoerd laat. Met een sterke cover die je verbeelding prikkelt. Mik Ghys, mei 2007

Milly, oma en de reus

Geplaatst in 2007, recensie van NBD|Biblion

De prenten zijn warm van kleur en gemaakt in collagetechniek waarin (foto's van) echte breisels en stoffen zijn verwerkt. De rijmende tekst loopt soepel en leest prettig voor.
Dit prentenboek gaat over een heel bekend peuter-/kleuterfenomeen: jaloezie vanwege het pas geboren broertje of zusje. Ook Milly heeft er last van en haar oma biedt haar de veiligheid die ze ook van haar ouders zou wensen. Dan komt vader en hij is alleen maar boos, want ongerust geweest. Jammer, want begrip voor de jaloerse gevoelens van Milly zou beter op zijn plaats zijn geweest. Milly krijgt nu het idee dat zij iets goed moet maken terwijl zij een 'cadeautje' kreeg waarop ze niet zat te wachten. Vanaf ca. 3 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Hannie Humme)

Bibberboek Skelettendans

Geplaatst op 26-10-2006, reactie van Nico De Braeckeleer

Ik ben de auteur van Skelettendans en heb ook een bijdrage geleverd voor 'Het Grote Bibberboek'. Naast jeugdboeken heb ik ook al 2 kortverhalen gepubliceerd bij de Nederlandse uitgeverij Suspense Publishing. Bedankt voor de griezelig-magische covers die je gemaakt hebt voor 'Skelettendans' en 'Het Grote bibberboek'. Klasse! Ik vind het heel mooie covers en hoop dat ze het heel goed zullen doen in Nederland.
Binnenkort (in november hoop ik) plaats ik vanuit mijn website een link naar jouw website als je dat oke vindt. Nog veel succes met al je opdrachten! En hopelijk mag je nog eens een cover ontwerpen voor een van mijn boeken.
Groetjes, Nico De Braeckeleer

Alles uit de kast

Geplaatst in 2005, recensie van Biblion

Oblong, informatief prentenboek over het productieproces van een (kinder)boek, waarin het aandeel van zowel schrijver, als uitgever, illustrator, typograaf, drukker en binder evenredig, chronologisch gevisualiseerd wordt. Een aanduiding voor elke nieuwe fase is ergens in de betreffende dubbelpagina-grote illustratie in afwijkende typografie geplaatst.
Met veel fantasie, humor en leuk uitgewerkte, originele ideeen en vondsten worden de (karikaturale) personages alsook hun denk- en productie activiteiten op speelse wijze verbeeld middels een collage van zeer diverse illustratietechnieken.
Uiteenlopende illustraties, waarin los verspreide letters en teksteenheden steeds een essentieel en/of verluchtend onderdeel vormen, zijn dermate dominant, dat de ondersteunende, parallellopende, summiere, maar voldoende toereikende, tekst onder aan de pagina's bijna vergeten wordt.
Op elke linkerbladzijde staat in (te kleine) druk de met de illustratie corresponderende procesfase beschreven, gebruikmakend van vakterminologie, maar begrijpelijk uitgelegd. Op de pagina ernaast worden, meestal in een grotere, cursieve druk, gedachten, meningen, visies van de betreffende procesparticipant verhalend verteld. Bruikbaar voor spreekbeurten. Vanaf ca. 10 jaar.

Alles uit de kast

Geplaatst op 24-06-2006, recensie van Pluizuit

'En dan is het er... Het boek dat nog niet bestaat, maar altijd al geschreven had moeten worden. Het boek waar iedereen op zit te wachten. Het boek der boeken. Het wereldidee!'
Zo beschrijft de auteur zelf dit geniale boek over het maken van boeken. Van het zoeken naar een idee tot het boek op je schoot, alle stappen komen in dit boek netjes en met veel fantasie en humor aan bod. Zoals het schrijven en het schrappen, het zoeken en vinden van de juiste uitgever, de verbeelding van de illustrator, de duizend-en-een mogelijkheden van de vormgever, de drukker die tovert met slechts drie basiskleuren, het inbinden, het transport, de presentatie met eventueel een leuk feestje en de winkelbediende die hopelijk het boek aanprijst.

Met zwier combineren schrijver en illustrator realiteit met fictie en lichten ze met licht-ironische knipoogjes het 'boekenvak' toe. Zoals bv. de uitgever die zich ontzettend belangrijk vindt maar toch doet alsof hij bescheiden is. De illustrator speelt voortdurend met kleuren en letters en brengt ze samen in nonchalant lijkende collages. Zo maakt ze kunstzinnige prenten waarop je niet snel uitgekeken raakt en die opvallen door hun doordachte en geslaagde composities.
De tekst staat netjes afgedrukt onder elke prent. Links vind je telkens korte, heldere informatie en rechts wordt op deze informatie verder geborduurd door grappige dialoogjes of gedachten. Een originele aanrader voor iedereen die van boeken houdt! Eric Vanthillo, juni 2006

De meeste dingen gebeurden...

Geplaatst in 2006, recensie van Biblion

Als er nieuwe dingen gebeuren, wil/kan Denny ze nog niet in zijn hoofd toelaten, omdat hij nog bezig is met de dingen van gisteren. Zijn belevenissen zijn alledaags, maar worden bijzonder door de manier waarop ze verteld worden. Het boek bestaat uit drie afgeronde, op zichzelfstaande verhalen: boodschappen doen met de oppas, een verjaardag en een ontmoeting in het Aquarium. De auteur heeft zich goed kunnen verplaatsen in de gedachtewereld van het jongetje en dit op een poetische manier beschreven. Eenvoudige zinnen, maar een bijzonder mooi taalgebruik met verrassende uitspraken en humor. ('Denny keek verbaasd rond. De wereld stond stil, een draaimolen die stopt.') Met voorlezen zal dit het best tot zijn recht komen. Passende omslag.
De zwart-witillustraties in het boek (collages met digitale tekeningen, foto's, pen en krijt) zijn van een andere illustrator (Marjolein Hund) en passen ook goed bij de sfeer. Het jongetje in het boek lijkt echter niet op het jongetje van het omslag en dat is storend. Bijzondere verhalen met literaire kwaliteit, maar niet alle kinderen zullen zich kunnen verplaatsen in de poetische, originele gedachten van de hoofdpersoon. Vanaf ca. 7 jaar.
(Biblion recensie, Redactie)

Trap naar de hemel

Geplaatst in 2005, recensie van Bibion

Hij is mysterieus, zes jaar ouder, knap, donker, geheel in het zwart gekleed, aantrekkelijk en gevoelig. Marika van 16 jaar kan bijna niet anders dan meteen voor Martijn vallen: ze is smoorverliefd. Hem gaat het om iets anders, alhoewel ze daar maar heel langzaam achterkomt. Als ze voor Martijns oma gaat zorgen, ontdekt ze het gruwelijke verleden van haar vriend. De obsessie voor zijn moeder is overgedragen op Marika. Dat het haar bijna fataal wordt, blijkt al snel. De spanningsopbouw van dit verhaal is goed, kleine details leiden tot grote gevolgen. Alhoewel er weinig actie is (een psychologische thriller), boeit het boek door de realistische beschrijving van de leefwereld van een pubermeisje. Haar denkwijze en de relatie met haar ouders zijn zeer knap beschreven, het is te merken dat de auteur jongeren goed kent. Net als in 'Zwarte lieveling' worden problemen niet gemeden, zodat de lezer iets meekrijgt om over na te denken. Intrigerende omslagillustratie van zwartwitte detailfoto's van een meisjesgezicht die langs een wenteltrap opstijgen. Vanaf ca. 14 jaar.
(Biblion recensie, Redactie)

Op zoek naar Grijs

Geplaatst in 2004, recensie van Biblion

Dop voert iedere dag alle poezen uit de buurt. Ze maakt zich ongerust over poes Grijs die ze al een paar dagen niet heeft gezien. Floor en Lars, de buurkinderen, beleven heel wat avonturen als ze besluiten Grijs te gaan zoeken. Een "samen-lees-boek" voor kinderen uit groep 3 om samen te lezen met een volwassene of ouder kind. Er is om en om tekst in AVI-2 niveau en tekst voor de geoefende lezer. De AVI-2 tekst is groter gedrukt dan de rest. Het verhaal is aardig, niet spectaculair, maar door het samen lezen blijft de vaart erin. Na elk hoofdstuk volgen wat vragen, die gebruikt kunnen worden om over het verhaal te praten. Achterin het boek staan nog wat tips voor het samenlezen.
Geillustreerd met vele, mooi gekleurde, grappige illustraties. Verzorgde en aantrekkelijke uitgave. Vanaf ca. 6 jaar. (Biblion recensie, Redactie)

Super

Geplaatst in 2004, recensie van Bibion

Emma en Max gaan met papa en de hond Super naar het strand. Super krijgt honger en gaat met de worstjesverkoper mee. Hij verdwaalt, wordt door de politie opgepakt en komt op een hondententoonstelling. Na veel avonturen komt hij in een kledingwinkel waar hij een dief ziet en die achterna gaat. Papa en de kinderen zijn ook in die winkel. Een samenleesboek voor een beginnende lezer op AVI 3 en een tweede meer ervaren lezer op AVI 7. De lettergrootte voor de beginner is groter dan die voor de al meer bekwame lezer. Er staan vragen aan het eind van elk hoofdstuk om samen een gesprek te starten over het thema van het hoofdstuk. Het boek bevat verder enkele samenleestips. De digitaal vervaardigde fullcolourcollages (foto's en tekeningen) zijn dynamisch, vrolijk en sluiten goed op het verhaal aan. De identieke schutbladen bevatten een illustratie van het binnenwerk. Leuk en nuttig boek om beginnende lezers aan te moedigen. Vanaf ca. 7 jaar. (Biblion recensie, Redactie)

Opa Sigaar

Geplaatst in 2003, recensie van Biblion

De opa van de zevenjarige Teun en de tienjarige Willemijn komt logeren. Dat betekent voor de kinderen dat er weer spannende en interessante verhalen worden verteld. Deze keer vertelt opa, zelf een fervente roker, over de geschiedenis van de sigaar en vooral over het ellendige leven van twee broertjes. Deze jongens stonden lang geleden zes dagen per week heel vroeg op om op tijd op de fabriek te zijn. Van zes uur 's morgens tot acht uur 's avonds moesten deze jongens tabak in de bladeren rollen. Dit boek bevat geen saaie opsomming van hoe slecht het vroeger allemaal wel niet was, maar een gedramatiseerd verhaal waarin de barre levensomstandigheden thuis en op de fabriek goed uit de verf komen. Bijzonder fraai en grappig zijn de kleurrijke illustraties (gemengde techniek); de omslag is stevig. Mede door het eenvoudige zins- en woordgebruik is het boek uitstekend geschikt voor zowel school (voorlezen, niveautechnisch lezen, stillezen) als thuis. Gedrukt in een schreefloze letter. Vanaf ca. 8 jaar.
(Biblion recensie, Redactie)