illustraties

Studio Marjolein Hund

Vanuit mijn een heerlijk grote lichte studio aan huis geef ik mezelf de ruimte om te werken. Dit heeft natuurlijk voordelen als moeder van 4 kinderen, geen verloren reistijd en altijd al mijn spullen bij de hand. Soms noem ik dit ook wel mijn eigen bubbel, niet alleen omdat ik iets heb met bellenblaas maar ook omdat deze studio zo voor mij ‘werkt’. Zodra ik hier ben, gaat de creativiteit aan en voel ik me thuis en laat ik de rest van de wereld heerlijkĀ buiten. Materiaal en papier scheppen ruimte om dingen te maken, heerlijk toch!

Benieuwd naar mijn werk?

Op de andere pagina’s binnen deze website, onder het kopje
boeken‘ kun je mijn illustratie werk bij de betreffende boeken bekijken…

Maar hoe ga ik nou te werk?

Dat is een veel gestelde vraag. Goed, een kok geeft nooit z’n recepten weg maar er is ook geen recept, het werk ontstaat gewoon onder mijn handen. Natuurlijk heb ik mijn eigen stijl en manier van werken maar ik volg vooral de beelden die ik in mijn hart of hoofd bedenk. Als ik een manuscript voor een nieuw boek of project lees, laat ik het op me inwerken. Ik laat mij meenemen in de sfeer en emoties van de hoofdpersonen en ga dan opzoek naar passende kleuren, structuren en materiaal. Dit is altijd een zoekend proces. Dan volgen er schetsen, van de omgeving en hoe wil ik de figuren er uit laten zien. Hoe lopen ze, hoe kijken ze blij, boos, etc. Als er dieren in het boek moeten komen zoek ik er filmpjes bij, om te zien hoe deze dieren bewegen. Ook zoek ik verrassende beelden, niet letterlijk tekenen wat te tekst al verteld maar ruimte nemen om juist meer of soms minder te laten zien. Al schetsend komen de figuren tot leven op papier en kan ik verder met het uitwerken. De ruwe schetsen zet ik over op het juiste papier, dat doe ik door ze met een heel hard potlood een H4 in hele dunne haarlijnen over te trekken op de lichtbak. Dat wordt dan de basis voor de uitwerking.


Welke materialen gebruik ik?

Eigenlijk alles door elkaar… maar de basis begint altijd op papier. Maar meest gebruik ik potlood, grafiet stiften of zwarte fineliners voor de lijnen van de figuren, die ik dan in scan. Achtergronden maak ik altijd apart. Hiervoor gebruik ik allerlei materiaal zoals acrylverf, ecoline, aquarelverf, kleurpotlood, krijt en maak ik vaak structuren met gesso als basis. Maar ook andere collage materiaal zoals papiersoorten of stukken stof verwerk ik in mijn werk, zowel analoog als digitaal. Ik ga in deze fase vaak helemaal op in het materiaal, probeer dingen uit en laat het materiaal spreken op papier. Zeker voor een nieuw project is dit weer een nieuwe kans om nieuwe dingen te ontdekken. Zo zit ik meestal na een dag werken letterlijk met mijn vingers in de verf en inkt, heerlijk.

De eindfase van mijn werk is altijd digitaal. Al mijn handgemaakte lijnen en achtergronden andere structuren scan ik in en voeg ik met de computer samen tot een mooi geheel. Photoshop is mijn lijnpot, waar ik nog eindeloos kan schuiven tot ik de voor mij perfecte sfeer gevonden heb. Doordat ik enkel mijn eigen gemaakte verfstructuren en handgetekende lijnen gebruik wordt het geen platte illustratie maar krijgt het die levendige bijna tastbare structuur die ik er graag in wil hebben.


Inspiratie van uit het leven

Inspiratie doe ik overal op, tijdens het wandelen, boodschappen doen, altijd genoeg te zien om je heen. Of als ik ergens zit te wachten in de wachtkamer, de meest mooie mensen kom je tegen. Hun gezichtsuitdrukkingen, hun kleding of de manier van lopen maakt bij mij al plaatjes in het hoofd. Soms zie ik iemand lopen dan denk ik, dat is leuk om te tekenen en teken ik in mijn hoofd er al wat bij. Ik heb altijd een klein notitieboekje in mijn tas, meestal om te schrijven maar vaak maak ik er ook een tekeningetje in. De natuur heeft het meest mijn hart en dat is dan ook heerlijk om in te ontdekken. Als ik vast zit ga ik graag naar buiten en maak geregeld een stiltewandeling, neem dan een thema in mijn hoofd als schaduw, licht of juist stilte en maak met mijn iphone foto’s. Al deze sfeerbeelden kunnen weer voeding zijn voor nieuwe sferen in projecten die ik omzet in verf.

Af en toe en soms vaak, trakteer ik mezelf om nieuw tekenmateriaal, zo’n verse doos kleurpotloden in alle kleuren van de regenboog of van dat zware grafiet in verschillende diktes, heerlijk toch, dat is steeds weer een uitnodiging om nieuwe dingen te maken.

Daarnaast vind ik het fijn zo af en toe een workshop te volgen, bij collega illustratoren om weer even een dag met een bepaald soort materiaal te werken of te ontdekken. Maar ook soms een moodboard met plaatjes uit een tijdschrift helpt om een bepaalde sfeer naar voren te halen. Gewoon ontdekken dus!


Be-tekenen

Mijn eigen leven biedt genoeg inspiratie, de 4 prachtige kinderen die ik mocht krijgen, nemen mij heerlijk mee in hun belevingswereld. Fijn studiemateriaal dus voor mij als kinderboekenillustrator. Hun leeftijden liggen tussen de 2 en de 13 jaar dus een mooie mix van ontwikkelingsfases. Maar ook mijn eigen emoties die ik door het leven heen gekregen heb, door mooie maar misschien ook juist door nare ervaringen helpen mij ook te verdiepen in de verhalen die ik moet tekenen. Emoties maken de beelden echt en betrokken. Daarom vind ik het ook belangrijk om emoties ruimte te geven in mijn illustraties, ook voor kleinere kinderen. De opdracht van de Kinderbijbel bij HSV is daar een mooi voorbeeld van. De Bijbel staat vol verhalen waar de emoties van afspatten, waarom zou je ze weg laten, dat geeft nou juist het leven weer.
Geborgenheid is een sfeer die mijn beelden vaak oproepen, dat is nou juist wat ik graag zou willen. Graag wil ik met mijn illustratiewerk wat betekenen, niet zo maar wat tekenen maar dat er een betekenis in zit, of dat het iets voor iemand kan betekenen, een troost, een lach, maar het liefst… verwondering.



Mijn tekentafel(s)

Let niet op de rommel šŸ™‚ ik werk vaak en graag met een rommelig buro of tekentafel. Een tafel die leeft, materiaal aanbied en laat zien dat er iets gaande is, een proces van creĆ«ren. Stapels boekjes, verfpaletten en andere niet doende zaken liggen verstrooid over mijn tafel. Menig maal neem ik per ongeluk een slok van mijn verfwater of doop ik mijn penseel in de koffie (met koffie krijg je ook mooie effecten op papier!) maar dat mag mijn pret niet drukken. Als ik eens in de zoveel tijd verdwijn in mijn eigen rommel dan ruim ik op.Ā  Maar als het is opgeruimd ben ik werkelijk alles kwijt…Ā  Hieronder zie je wat foto’s van mijn diverse schetsfases en ook van de potloodlijn uitwerkingen van de Kinderbijbel bij HSV.


Mijn illustraties

Bij de verschillende boeken vermeld op deze website staat nog meer illustratie beeld van mijn hand.
Maar hieronder een klein overzicht van mijn eigen favorieten:


 

Copyrighted Image